2 tygodnie ago
Stworzenie makijażu, który wygląda nienagannie przed kamerą, to prawdziwa sztuka. Światło reflektorów, wysoka rozdzielczość obrazu i specyfika pracy na planie filmowym czy telewizyjnym wymagają zupełnie innego podejścia niż codzienny make-up. Miałam niedawno przyjemność pracować nad takim projektem dla Panopticon Films i Wydawnictwa Znak, przygotowując do zdjęć Monikę z "Kuchennego Kredensu" z okazji premiery jej książki. To doświadczenie skłoniło mnie do podzielenia się kilkoma kluczowymi wskazówkami, które pomogą zrozumieć, dlaczego makijaż telewizyjny jest tak specyficzny i na co zwrócić szczególną uwagę.
Praca w warunkach studyjnych lub na planie zdjęciowym stawia przed makijażem wyjątkowe wyzwania. Głównym celem nie jest stworzenie efektu, który będzie wyglądał idealnie w świetle dziennym lub sztucznym oświetleniu domowym, ale takiego, który przetrwa próbę kamery o wysokiej rozdzielczości, silnych świateł i często długich godzin nagrań. Dlatego też makijaż telewizyjny ma bardzo konkretne zadania.

Po co w ogóle robić specjalny makijaż do telewizji i reklamy?
Podstawowym celem makijażu telewizyjnego i reklamowego jest zapewnienie, że osoba występująca przed kamerą będzie wyglądać jak najlepiej, a jej skóra będzie prezentować się zdrowo i jednolicie, bez widocznych niedoskonałości, które mogłyby rozpraszać widza. Chodzi o stworzenie wizerunku, który jest dopracowany i profesjonalny.
Główne zadania takiego makijażu to:
- Skuteczne i długotrwałe matowienie cery. Przed kamerą skóra ma tendencję do nadmiernego błyszczenia się, co jest bardzo niepożądane. Silne światło reflektorów tylko potęguje ten efekt. Matowa cera wygląda zdrowiej i bardziej naturalnie na ekranie.
- Ukrycie zmarszczek i przebarwień. Kamera widzi znacznie więcej niż ludzkie oko. Nawet drobne linie czy nierówności kolorytu mogą stać się bardzo widoczne. Makijaż ma za zadanie optycznie wygładzić skórę i zatuszować wszelkie mankamenty.
- Wyrównanie kolorytu skóry. Często zdarza się, że skóra na twarzy, szyi czy dekolcie ma nieco inny odcień. Makijaż telewizyjny ma za zadanie ujednolicić te partie, aby całość wyglądała spójnie.
Co ważne, makijaż ten nie jest zarezerwowany wyłącznie dla kobiet. Coraz częściej i panowie korzystają z delikatnego makijażu przed wystąpieniem w telewizji, aby ich cera wyglądała świeżo i matowo, a cienie pod oczami były mniej widoczne.
Czy makijaż telewizyjny musi być intensywny?
To jedno z najczęstszych nieporozumień. Makijaż telewizyjny absolutnie nie musi być intensywny! Jego siła i charakter muszą być przede wszystkim idealnie dopasowane do okoliczności, typu programu, oświetlenia i pożądanego wizerunku. W wielu przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest makijaż typu make up no make up, który ma za zadanie jedynie poprawić wygląd cery, ukryć zmęczenie i zmatowić skórę, pozostając praktycznie niewidocznym. Może to być również nieco mocniejszy makijaż dzienny, a w specyficznych sytuacjach (np. programy rozrywkowe, wystąpienia wieczorne) nawet makijaż wieczorowy. Kluczowe jest jednak odróżnienie go od makijażu scenicznego, który jest zdecydowanie mocniejszy i bardziej graficzny, ponieważ jego zadaniem jest być widocznym z dużej odległości na scenie, a nie w zbliżeniach kamer telewizyjnych.
Kluczowe techniki makijażu do kamery
Podczas pracy na planie filmowym czy telewizyjnym, kilka zasad jest absolutnie fundamentalnych. Ignorowanie ich może skutkować efektem odwrotnym od zamierzonego – zamiast poprawić wygląd, makijaż może wyglądać nienaturalnie, a nawet komicznie na ekranie.
Blendowanie – Twój najlepszy przyjaciel
Moja najważniejsza rada dla każdego, kto wykonuje makijaż do telewizji lub reklamy to: blenduj, blenduj i jeszcze raz blenduj! Makijaż telewizyjny musi być perfekcyjnie roztarty. Kamery o wysokiej rozdzielczości bezlitośnie uwidaczniają każde niedociągnięcie. Nieroztarte plamy podkładu, korektora, różu czy cieni do powiek będą bardzo widoczne na ekranie, psując cały efekt. Szczególnie źle wygląda źle roztarty róż na policzkach lub ostre granice cieni na powiekach. Poświęć dodatkowy czas na dokładne rozcieranie każdego produktu, aby przejścia były płynne i niewidoczne.
Temperatura barw i dobór kolorów
Równie ważna jest odpowiednia temperatura używanych produktów. Zasada jest prosta: kosmetyki kolorowe powinny współgrać z naturalnym kolorytem skóry osoby malowanej. Nie stosuj chłodnych bronzerów u osób o ciepłej karnacji, ponieważ ich policzki mogą wyglądać na sine lub ziemiste. Ta zasada dotyczy wszystkich kosmetyków – od podkładu, przez korektor, róż, bronzer, aż po cienie do powiek i pomadki. Zawsze sprawdzaj, czy odcienie, których używasz, nie "gryzą się" z naturalnym odcieniem skóry. Pamiętaj przede wszystkim o precyzyjnej korekcie cieni pod oczami, używając korektorów w odpowiednim kolorze (np. z nutą brzoskwiniową dla neutralizacji niebieskich lub fioletowych cieni).
Mniej znaczy więcej
Ta zasada jest szczególnie istotna w makijażu telewizyjnym. Kamera widzi znacznie więcej detali niż ludzkie oko. To, co w rzeczywistości wygląda subtelnie, na ekranie może wydawać się przerysowane. Dlatego zazwyczaj lepiej używać mniej intensywnych cieni niż w makijażu wieczorowym. Unikaj zbyt graficznych i mocno symetrycznych rozwiązań, takich jak wyraźne, ostre kreski eyelinerem, chyba że wymaga tego specyfika produkcji. Nadmierna precyzja i intensywność, które świetnie sprawdzają się w makijażu artystycznym czy scenicznym, przed kamerą mogą wyglądać sztucznie. Ponownie, kluczowe jest dokładne blendowanie.
Znaczenie światła
Światło odgrywa główną rolę w tym, jak makijaż będzie wyglądał na ekranie. Zawsze, jeśli to możliwe, sprawdzaj makijaż w miejscu, w którym odbędzie się nagranie i przy tym samym oświetleniu. Makijaż, który wygląda idealnie w garderobie przy innym świetle, może wymagać poprawek na planie. Gdy nagranie będzie się odbywało przy ostrym, kontrastowym świetle, zazwyczaj staramy się zrobić delikatniejszy makijaż, aby uniknąć twardych cieni i przerysowanych konturów. Znaczenie ma także typ obrazu: przy nagraniach czarno-białych lepiej sprawdzają się zimne i mocniejsze odcienie, które dają lepszy kontrast, natomiast przy nagraniach kolorowych zazwyczaj wybieramy ciepłe i bardziej naturalne barwy.
Makijaż do reklamy i telewizji krok po kroku – Praktyczne wskazówki
Przygotowanie skóry i nałożenie bazy to fundament trwałego i dobrze wyglądającego makijażu telewizyjnego. Gorące światło lamp i stres związany z wystąpieniem to czynniki, które mogą szybko zniszczyć makijaż.
Mat i krycie przede wszystkim
Praca nad idealną cerą zaczyna się już na etapie przygotowania skóry. Kluczowe jest odpowiednie oczyszczenie i nawilżenie. Zaczynamy od toniku, następnie nakładamy odpowiedni krem, a po jego wchłonięciu bazę pod podkład. Baza może być matująca, ale nie jest to konieczne – ważne, aby wygładziła skórę i przedłużyła trwałość makijażu. Następnie standardowo nakładamy podkład, korektory i puder. Do matowienia świetnie sprawdzają się pudry transparentne lub pudry oznaczone jako "HD" (High Definition), które są drobno zmielone i niewidoczne w wysokiej rozdzielczości.
Kompleksowe krycie
W makijażu telewizyjnym nie malujemy tylko twarzy. Podkład nakładamy także na szyję, dekolt, ramiona, a nawet uszy – w zasadzie pokrywamy makijażem wszystkie odkryte partie ciała, które mogą być widoczne w kadrze. Ma to na celu zapewnienie jednolitego kolorytu. Osoby występujące w telewizji często mają elegancki strój, którego nie można ubrudzić, dlatego precyzja jest kluczowa. Do malowania ciała świetnie sprawdzają się profesjonalne podkłady kryjące, takie jak Dermablend, które są trwałe i zapewniają doskonałe krycie, maskując nie tylko różnice w kolorycie, ale także zmarszczki, a nawet tatuaże czy blizny. Jeśli w kadrze widoczne są dłonie, je również należy umalować, wyrównując koloryt i maskując ewentualne przebarwienia. Pamiętaj, że ciemniejsze miejsca na skórze, takie jak zgięcia łokci, kolana czy kostki, mogą wyglądać na przesuszone lub sine – warto delikatnie rozświetlić je rozświetlaczem, aby nadać im zdrowy wygląd.
Korygowanie i konturowanie
Precyzyjne korygowanie cieni pod oczami i innych niedoskonałości jest kluczowe. Następnie przystępujemy do delikatnego konturowania. Odpowiednie wykonturowanie owalu twarzy pomaga nadać jej pożądany kształt i strukturę, która będzie dobrze wyglądać w świetle kamer. Pamiętajmy o zasadzie "mniej znaczy więcej" i dokładnym blendowaniu, aby kontury wyglądały naturalnie, a nie jak maska.
Makijaż oczu
W makijażu oczu do telewizji zazwyczaj odradzam używanie produktów z brokatem. W mocnym oświetleniu telewizyjnym brokat będzie za mocno odbijał światło, tworząc niekontrolowane błyski, które mogą odwracać uwagę od twarzy i oczu. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się cienie matowe lub satynowe. Brokat może wyglądać "niezdrowo" i sztucznie przed kamerą. Wyjątkiem są specyficzne produkcje, takie jak makijaże modowe, awangardowe, beauty (np. do reklamy kosmetyków), gdzie efekt błysku jest pożądany, a nie biznesowy czy wizerunkowy.
Makijaż ust
Przy wyborze pomadki do telewizji mamy w zasadzie większą swobodę. Przed obiektywem dobrze sprawdza się większość formuł. Efekt świeżości i pełności ust można uzyskać, dodając odrobinę odpowiednio dobranego błyszczyka na środek warg. Dobrze prezentują się również pomadki o wykończeniu matowym lub półmatowym, które nie dają nadmiernego blasku. Należy jednak uważać z kolorem różowym – unikać pomadek ze zbyt intensywnym niebieskim pigmentem, ponieważ mogą one sprawić, że usta będą wyglądały na sine lub blade na ekranie, szczególnie w chłodnym oświetleniu.
Najczęściej zadawane pytania dotyczące makijażu telewizyjnego
Przygotowując się do wystąpienia przed kamerą, wiele osób ma podobne wątpliwości. Oto odpowiedzi na najczęstsze pytania:
Czy makijaż do telewizji jest zawsze bardzo widoczny?
Nie, wręcz przeciwnie. Najczęściej dąży się do tego, aby makijaż był jak najmniej widoczny, a jednocześnie skutecznie maskował niedoskonałości i matowił cerę. Celem jest naturalny, zdrowy wygląd.
Czy mężczyźni też potrzebują makijażu do telewizji?
Tak, często tak. Mężczyźni również korzystają z makijażu, który ma za zadanie zmatowić skórę (szczególnie w strefie T), ukryć cienie pod oczami czy drobne zaczerwienienia. Jest to zazwyczaj bardzo dyskretny makijaż.
Czego unikać w makijażu do telewizji?
Zazwyczaj unika się brokatu, nadmiernego błyszczenia, zbyt ostrych konturów, intensywnych, graficznych kresek oraz kolorów, które mogą wyglądać nienaturalnie w danym oświetleniu (np. róż z niebieskim pigmentem).
Jakie produkty są kluczowe?
Kluczowe są dobrej jakości produkty matujące (pudry HD), podkłady i korektory zapewniające krycie, ale jednocześnie wyglądające naturalnie po blendowaniu, oraz produkty do konturowania i róż, których kolorystyka pasuje do karnacji.
Podsumowanie
Dobrze wykonany makijaż telewizyjny to nie tylko kwestia estetyki, ale także komfortu osoby występującej. Kilka prostych wskazówek i odpowiednie produkty mogą sprawić, że osoba stojąca przed kamerą poczuje się znacznie pewniej. Rola makijażysty na planie to często także dodanie otuchy i pomoc w rozładowaniu stresu. Piękny i profesjonalny wygląd zawsze dodaje pewności siebie, co przekłada się na swobodę i naturalność przed kamerą. Mam nadzieję, że te wskazówki okażą się pomocne zarówno dla osób występujących, jak i dla tych, którzy zajmują się makijażem do mediów. Powodzenia!
Jeśli chcesz przeczytać więcej interesujących artykułów jak 'Makijaż do telewizji: Sekrety wyglądu na ekranie', odwiedź kategorię Uroda.
