Jakie są podstawowe zasady makijażu?

Makijaż do telewizji: Jak wyglądać perfekcyjnie?

4 miesiące ago

Każdy, kto choć raz stanął przed kamerą, wie, że obiektyw widzi więcej niż ludzkie oko. Ostre światła studyjne, wysoka rozdzielczość obrazu – wszystko to sprawia, że nawet najmniejsze niedoskonałości stają się widoczne, a skóra może zacząć nieestetycznie się błyszczeć. Dlatego właśnie makijaż telewizyjny jest tak ważny. Nie chodzi o to, by zmienić kogoś nie do poznania, ale by pomóc mu wyglądać naturalnie, świeżo i profesjonalnie w często wymagających warunkach nagrania. To nie tylko kwestia estetyki, ale także komfortu psychicznego osoby występującej – świadomość dobrego wyglądu dodaje pewności siebie i pomaga skupić się na tym, co najważniejsze, czyli przekazie.

https://www.youtube.com/watch?v=-J34wqRJcqw

Spis treści

Po co w ogóle makijaż przed kamerą?

Główne cele makijażu telewizyjnego i reklamowego są jasno określone i wynikają bezpośrednio ze specyfiki pracy przed kamerą. Podstawą jest:

  • Skuteczne i długotrwałe zmatowienie cery. Światło studyjne i stres mogą sprawić, że skóra szybko zacznie się błyszczeć, co wygląda nieprofesjonalnie na ekranie.
  • Ukrycie drobnych niedoskonałości, takich jak zmarszczki, przebarwienia, wypryski czy cienie pod oczami. Kamera bezlitośnie je wyostrza.
  • Wyrównanie kolorytu skóry. Nawet niewielkie zaczerwienienia czy nierówności pigmentacyjne mogą stać się bardzo widoczne.

Co ważne, te zasady dotyczą w równym stopniu kobiet, jak i mężczyzn. Męska skóra również ma tendencję do błyszczenia, a drobne niedoskonałości czy cienie pod oczami są tak samo widoczne.

Jaki makijaż jest najlepszy przed kamerą?
Matowe produkty działają tutaj cuda, ponieważ tworzą naturalnie wyglądające cienie, pomagając przywrócić rzeźbioną strukturę, którą w przeciwnym razie mógłby zmyć flesz aparatu. Niewielka ilość wystarcza do konturowania, więc użyj lekkiej ręki i dobrze rozetrzyj, aby uzyskać gładkie wykończenie.

Intensywność makijażu telewizyjnego – Mniej znaczy więcej?

Wbrew pozorom, makijaż telewizyjny wcale nie musi być bardzo intensywny czy teatralny. Jego siła powinna być przede wszystkim dostosowana do okoliczności i charakteru nagrania. Bardzo często stosuje się tzw. make up no make up, czyli makijaż, który ma wyglądać jakby go wcale nie było, a jedynie podkreślać naturalne atuty i niwelować niedoskonałości. Może to być również makijaż dzienny, a rzadziej wieczorowy, jeśli wymaga tego konwencja programu czy reklamy.

Kluczowe jest odróżnienie go od makijażu scenicznego, który musi być znacznie mocniejszy i bardziej wyrazisty, aby był widoczny z dużej odległości na scenie teatralnej czy koncertowej. W telewizji, gdzie kamera jest blisko, a obraz jest wyświetlany w wysokiej rozdzielczości, nadmierna ilość produktu czy zbyt intensywne kolory mogą wyglądać nienaturalnie, a nawet karykaturalnie.

Kluczowe techniki i zasady makijażu przed kamerą

Jeśli stoisz przed zadaniem wykonania makijażu telewizyjnego, oto kilka fundamentalnych zasad, których należy przestrzegać:

Blendowanie – Twój najlepszy przyjaciel

To chyba najważniejsza wskazówka. Makijaż telewizyjny czy reklamowy musi być perfekcyjnie rozblendowany. Kamera wyłapie każdą niedotartą plamę, każdy ostry kontur. Szczególnie dotyczy to różu na policzkach, bronzera czy cieni do powiek. Nieroztarte granice kolorów będą wyglądać nienaturalnie, jak nieestetyczne smugi na skórze. Poświęć dodatkowy czas na dokładne rozcieranie produktów, aż uzyskasz płynne przejścia.

Odpowiednia temperatura barwowa kosmetyków

Dobieraj kosmetyki kolorowe (podkład, korektor, róż, bronzer, cienie) zgodnie z temperaturą karnacji osoby malowanej. Użycie chłodnego bronzera u osoby o ciepłym typie urody może sprawić, że policzki będą wyglądały na sine lub brudne. Zimne odcienie u osoby ciepłej mogą wyglądać nienaturalnie i „gasić” cerę, podczas gdy ciepłe odcienie u osoby chłodnej mogą sprawić, że skóra będzie wyglądać na zmęczoną lub zaczerwienioną. Zawsze sprawdzaj kolor w naturalnym świetle.

Mniej znaczy więcej (naprawdę!)

Jak już wspomniano, kamera widzi każdy detal. Zbyt gruba warstwa podkładu, nadmierna ilość pudru, zbyt intensywne cienie – wszystko to będzie wyeksponowane. Używaj produktów oszczędnie, budując krycie stopniowo. Unikaj graficznych, bardzo symetrycznych rozwiązań, takich jak ostre kreski eyelinerem czy mocno zarysowane kontury ust, chyba że wymaga tego specyficzny charakter nagrania (np. reklama kosmetyków). Delikatność i precyzja są kluczowe.

Światło – Najważniejszy czynnik

Rola światła na planie jest nie do przecenienia. Zawsze, absolutnie zawsze, sprawdzaj makijaż w warunkach oświetleniowych panujących w miejscu nagrania. Ten sam makijaż będzie wyglądał zupełnie inaczej w miękkim świetle studyjnym, a inaczej w ostrym, kontrastowym słońcu. Przy silnym kontraście czy ostrym świetle zazwyczaj konieczne jest wykonanie delikatniejszego makijażu, ponieważ światło samo w sobie mocno modeluje twarz. Warto również pamiętać o typie obrazu – do nagrań czarno-białych lepiej sprawdzą się mocniejsze, chłodne odcienie, które dadzą lepszy kontrast, podczas gdy przy nagraniach kolorowych zazwyczaj preferowane są cieplejsze, bardziej naturalne barwy.

Makijaż do telewizji krok po kroku

Przygotowanie skóry i wykonanie makijażu do telewizji wymaga przemyślanego podejścia. Oto typowy proces:

Przygotowanie skóry i baza

Praca zaczyna się na długo przed nałożeniem koloru. Skóra musi być dobrze przygotowana. Oczyszczanie, tonizacja i nawilżenie to podstawa. Następnie warto użyć bazy pod podkład – może być matująca, jeśli skóra ma tendencję do błyszczenia, ale równie dobrze sprawdzi się baza nawilżająca czy wygładzająca, w zależności od potrzeb cery. Baza pomaga przedłużyć trwałość makijażu i stworzyć gładką powierzchnię.

Matowienie i krycie – Fundament

W warunkach studyjnych, gdzie panuje gorąco od lamp, a stres dodatkowo potęguje potliwość, matowienie jest absolutnie kluczowe. Po nałożeniu podkładu i korektora, konieczne jest utrwalenie makijażu pudrem. Świetnie sprawdzają się pudry transparentne lub pudry HD (High Definition), które są drobno zmielone i niewidoczne w wysokiej rozdzielczości, a jednocześnie skutecznie matowią. Puder nakładamy puszkiem lub gąbeczką w strefie T i innych miejscach skłonnych do błyszczenia, a pędzlem na reszcie twarzy, aby uniknąć efektu maski.

Pokrycie wszystkich widocznych partii ciała

To często pomijany, a niezwykle ważny element. Podkładu nie nakładamy tylko na twarz! Konieczne jest pokrycie wszystkich odkrytych partii ciała, które będą widoczne w kadrze – szyi, dekoltu, ramion, uszu, a czasem nawet dłoni (jeśli są widoczne, np. podczas prezentacji produktu). Chodzi o to, aby koloryt skóry był jednolity na całej widocznej powierzchni. Do ciała można użyć tego samego podkładu co do twarzy (jeśli jest odpowiednio kryjący i trwały) lub specjalistycznego podkładu do ciała, np. typu Dermablend, który doskonale kryje niedoskonałości, a nawet tatuaże czy blizny. Pamiętaj, aby dokładnie rozetrzeć granice między ciałem a ubraniem!

Korekta i konturowanie

Korektor to niezbędne narzędzie do ukrywania cieni pod oczami, wyprysków czy przebarwień. Pamiętaj o dokładnym wklepaniu i rozblendowaniu korektora. Delikatne konturowanie twarzy pomaga wymodelować owal i podkreślić kości policzkowe. Należy jednak robić to subtelnie, unikając zbyt ostrych linii. Ciemniejsze partie (pod kośćmi policzkowymi, wzdłuż linii żuchwy, boki nosa) przyciemniamy bronzerem lub chłodniejszym pudrem, a jaśniejsze partie (szczyty kości policzkowych, łuk brwiowy, grzbiet nosa, łuk kupidyna) rozświetlamy. Czasem warto też rozświetlić ciemniejsze zagięcia skóry na ciele, np. łokcie czy kolana, aby wyglądały zdrowiej i bardziej jednolicie.

Jak dobrze wyglądać przed kamerą?
Wybierz ubranie, które Cię nie krępuje i sprawia, że czujesz się pewnie. Unikaj ubrań z nadmiarem wzorów (mogą wywołać efekt mory) czy jaskrawych kolorów, które mogą odwracać uwagę od Twojej twarzy. Zadbaj o odpowiedni makijaż i fryzurę, które podkreślą Twoje atuty. Opanuj techniki relaksacyjne.

Makijaż oczu

W makijażu oczu do telewizji zazwyczaj odradza się stosowanie brokatu czy mocno perłowych cieni, ponieważ w świetle studyjnym mogą one nadmiernie odbijać światło i odwracać uwagę od oczu. Znacznie lepiej sprawdzają się cienie matowe lub o satynowym wykończeniu. Definicja oka jest ważna, dlatego warto użyć cienkiej kreski eyelinerem (unikając grubych, graficznych linii) i dobrego, najlepiej wodoodpornego tuszu do rzęs, który podkreśli spojrzenie, ale nie stworzy efektu „pajęczych nóżek”. Brwi powinny być podkreślone w sposób naturalny, wypełnione cieniem lub żelem w kolorze dopasowanym do naturalnych brwi, aby nadać twarzy ramę.

Makijaż ust

Usta powinny wyglądać na nawilżone i zdrowe. Sprawdzi się w zasadzie każda pomadka, ale należy uważać na zbyt jaskrawe, neonowe kolory, które mogą wyglądać nienaturalnie. Ostrożność należy zachować również przy odcieniach różu z dużą ilością niebieskiego pigmentu – mogą sprawić, że usta będą wyglądały na sine, zwłaszcza w niektórych rodzajach oświetlenia. Dobrym wyborem są pomadki matowe, półmatowe lub o satynowym wykończeniu. Odrobina błyszczyka na środku dolnej wargi może dodać ustom świeżości i pełności, ale należy unikać nadmiernego, „mokrego” połysku, który może wyglądać zbyt dominująco lub prowokacyjnie na ekranie.

Makijaż telewizyjny dla mężczyzn

Panowie często podchodzą do tematu makijażu z rezerwą, ale w telewizji jest on równie ważny jak u kobiet. Nie chodzi o to, by wyglądać na umalowanego, ale by skóra wyglądała zdrowo i matowo. Kluczowe etapy makijażu dla mężczyzn to:

  • Matowienie: Podstawą jest zmatowienie błyszczących partii – czoła, nosa, policzków. Najczęściej używa się do tego transparentnego pudru matującego lub specjalnego pudru mozaikowego, który dopasowuje się do kolorytu skóry. Puder nakłada się delikatnie pędzlem, wklepując go w skórę. Jeśli mężczyzna jest łysy, warto zmatowić również skórę głowy.
  • Wyrównanie kolorytu: Jeśli cera jest zaczerwieniona lub ma nierówny koloryt, można użyć bardzo niewielkiej ilości lekkiego podkładu lub kremu BB o matowym wykończeniu, dopasowanego idealnie do koloru skóry. Chodzi tylko o wyrównanie, nie o krycie.
  • Ukrycie cieni pod oczami: Cienie pod oczami są bardzo widoczne przed kamerą. Można je delikatnie zatuszować korektorem w kolorze skóry, wklepując go opuszką palca lub małym pędzelkiem i dokładnie blendując.
  • Podkreślenie brwi: Jeśli brwi są bardzo jasne lub rzadkie, można je delikatnie podkreślić cieniem do brwi w kolorze zbliżonym do naturalnego. Chodzi o nadanie im delikatnej definicji, nie o mocne malowanie.
  • Nawilżenie ust: Suche, spierzchnięte usta wyglądają nieestetycznie. Wystarczy użyć bezbarwnego balsamu do ust, aby wyglądały na zdrowe i nawilżone.

Porównanie: Makijaż telewizyjny vs. Inne rodzaje makijażu

Aby lepiej zrozumieć specyfikę makijażu telewizyjnego, warto zestawić go z innymi popularnymi rodzajami makijażu:

Cecha Makijaż telewizyjny Makijaż sceniczny Makijaż dzienny
Intensywność Umiarkowana, często naturalny ('no make up') Wysoka, wyrazista, teatralna Niska do umiarkowanej, naturalna
Cel Wyglądać naturalnie i profesjonalnie przed kamerą, zatuszować niedoskonałości, zmatowić Być widocznym z dużej odległości, podkreślić rysy twarzy Podkreślić urodę, ukryć drobne niedoskonałości na co dzień
Matowienie Kluczowe, bardzo ważne Ważne, ale mniej niż w TV Zazwyczaj wystarczające
Blendowanie Absolutnie perfekcyjne Ważne, ale z większą tolerancją Ważne
Pokrycie ciała Konieczne na wszystkich widocznych partiach Zazwyczaj tylko twarz i szyja (jeśli widoczne) Zazwyczaj tylko twarz
Użycie brokatu/połysku Raczej unikać (chyba że w specyficznych celach) Często używany Zazwyczaj delikatne
Linie graficzne (np. eyeliner) Raczej unikać ostrych, graficznych Często mocne i wyraziste Zazwyczaj delikatne

Niezbędnik makijażowy na planie

Nawet jeśli na planie jest makijażysta, warto mieć przy sobie małą kosmetyczkę z podstawowymi produktami do poprawek. Czasem nagranie trwa długo, a warunki bywają trudne. Co powinno się w niej znaleźć?

Dla mężczyzn:

  • Puder matujący (transparentny lub mozaikowy)
  • Pędzel do pudru
  • Balsam do ust
  • Opcjonalnie: mały korektor do cieni pod oczami

Dla kobiet:

  • Puder matujący
  • Bibułki matujące
  • Gąbeczka lub puszek do pudru
  • Podkład (mała próbka lub odrobina w pojemniczku)
  • Korektor
  • Pomadka lub błyszczyk użyte do makijażu
  • Pędzelek do poprawek

Posiadanie takiego zestawu daje poczucie bezpieczeństwa i pozwala szybko odświeżyć makijaż w przerwie nagrania.

Najczęściej zadawane pytania

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na popularne pytania dotyczące makijażu do telewizji:

Czy makijaż do telewizji jest tylko dla kobiet?

Absolutnie nie! Mężczyźni również potrzebują makijażu przed kamerą, głównie w celu zmatowienia skóry, ukrycia cieni pod oczami i wyrównania kolorytu. Męski makijaż jest zazwyczaj bardzo subtelny i ma wyglądać naturalnie.

Czy makijaż telewizyjny musi być mocny i teatralny?

Zazwyczaj nie. W większości przypadków makijaż telewizyjny jest raczej naturalny, typu „no make up”, choć bywa też dzienny lub wieczorowy, zależnie od charakteru nagrania. Jest znacznie delikatniejszy niż makijaż sceniczny.

Dlaczego blendowanie jest tak ważne w makijażu telewizyjnym?

Kamera w wysokiej rozdzielczości wyostrza każdy detal. Niedołuszczone plamy, ostre granice kolorów czy smugi będą bardzo widoczne i będą wyglądać nieprofesjonalnie na ekranie. Perfekcyjne rozblendowanie zapewnia gładkie przejścia i naturalny wygląd.

Czy mogę używać brokatu lub mocno perłowych cieni do powiek?

Zazwyczaj odradza się używania brokatu, ponieważ nadmiernie odbija światło i może odwracać uwagę. Mocno perłowe cienie również mogą sprawiać problem. Lepszym wyborem są cienie matowe lub satynowe, które dają bardziej kontrolowane odbicie światła.

Co jest najważniejsze w makijażu skóry do telewizji?

Kluczowe są: skuteczne matowienie, wyrównanie kolorytu i dobre krycie niedoskonałości. Skóra powinna wyglądać na zdrową, gładką i pozbawioną błyszczenia.

Czy muszę malować szyję, dekolt i ręce?

Tak, jeśli te partie ciała będą widoczne w kadrze. Chodzi o zachowanie jednolitego kolorytu skóry na całej widocznej powierzchni. Brak makijażu na szyi przy umalowanej twarzy stworzy nieestetyczną maskę.

Podsumowanie

Makijaż do telewizji to sztuka subtelności i precyzji. Jego celem nie jest zmiana wyglądu, ale pomoc osobie występującej przed kamerą w zaprezentowaniu się z najlepszej strony. Dobrze wykonany makijaż, uwzględniający specyfikę oświetlenia i wymogi kamery, może znacząco wpłynąć na pewność siebie i komfort podczas nagrania. Pamiętaj o kluczowych zasadach: matowienie, dokładne krycie, perfekcyjne blendowanie, odpowiedni dobór kolorów i dostosowanie intensywności do warunków na planie. Niezależnie od tego, czy jesteś kobietą czy mężczyzną, odpowiednie przygotowanie cery i delikatny makijaż to Twój sprzymierzeniec na szklanym ekranie. Powodzenia!

Jeśli chcesz przeczytać więcej interesujących artykułów jak 'Makijaż do telewizji: Jak wyglądać perfekcyjnie?', odwiedź kategorię Uroda.

Go up